Pas op

Onderstaande teksten gaan over idealen, onrecht of wat ik heb meegemaakt. Het laatste vooral zit in mijn hoofd, niet als verzinsel, maar als pijnlijke malende zeurende klagende onrecht oproepende herinneringen. Ook nieuw onrecht komt aan de orde. Maar ook als ik blijer ben, schrijf ik wat ik vind. Let niet op de taalfouten. Let ook niet op de stijl of gebruik van lelijke woorden, ik ben ook maar een mens.

maandag 31 december 2012

De akkers van Pandora

De mensheid schept steeds nieuwe technieken en trucjes, waar grote groepen mensen met hun hele leven van af gaan hangen, waardoor er geen weg meer terug is. Dit is begonnen met de landbouw. Eenmaal tot een succes gemaakt, konden de mensen niet meer terug naar de leefwijze van jacht en voedselverzamelen, omdat er veel meer monden te voeden waren. Dit laatste is betoogt door Spencer Wills, in Pandora's Seed, vertaald door Rogier van Kappel als 'De akkers van Pandora'. Ik denk dat we daarna steeds meer van dat soort drempels overgegaan zijn.
Als er correctie's zijn, zijn die veel erger dan ooit in de prehistorie hebben plaats gevonden. Ik verwijs bijvoorbeeld, naar de laatste wereldoorlogen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten