Pas op

Onderstaande teksten gaan over idealen, onrecht of wat ik heb meegemaakt. Het laatste vooral zit in mijn hoofd, niet als verzinsel, maar als pijnlijke malende zeurende klagende onrecht oproepende herinneringen. Ook nieuw onrecht komt aan de orde. Maar ook als ik blijer ben, schrijf ik wat ik vind. Let niet op de taalfouten. Let ook niet op de stijl of gebruik van lelijke woorden, ik ben ook maar een mens.

maandag 24 mei 2010

Salisch Recht

Volgens Salisch recht werd er onderscheid gemaakt tussen hogere en lagere sociale klassen, zoals edelen, vrije mannen en slaven.
Tegenwoordig zijn we allemaal gelijk voor de wet, maar worden we ook allemaal behandeld als slaven toendertijd. Gelijkheid voor de wet is een goede zaak, maar misschien moet er geen sprake meer zijn van straf of vernedering, zoals gebruikelijk bij primitieve culturen, zoals wij nu lijken zijn. Iedereen is immers een afstammeling van de 'superedelman' keizer Karel de Grote uit 800 na chr. Dus iedereen is bij wijze van spreke een edelman. Dus laten we elkaar met respect behandelen en eerlijk zijn over eigen fouten en wandaden i.p.v. eeuwige strijd en oorlog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten