Pas op

Onderstaande teksten gaan over idealen, onrecht of wat ik heb meegemaakt. Het laatste vooral zit in mijn hoofd, niet als verzinsel, maar als pijnlijke malende zeurende klagende onrecht oproepende herinneringen. Ook nieuw onrecht komt aan de orde. Maar ook als ik blijer ben, schrijf ik wat ik vind. Let niet op de taalfouten. Let ook niet op de stijl of gebruik van lelijke woorden, ik ben ook maar een mens.

maandag 25 januari 2010

Acht uur slaap

Onlangs dook weer een fabeltje op, dat 6 à 7 uur slapen beter is dan 8 uur. Want zo blijkt uit onderzoek, mensen die acht uur slapen leven korter gemiddeld, dan mensen die 6 à 7 uur slapen. Volgens mij is dit niet logisch, want het is niet omkeerbaar. Er kan namelijk ook iets anders aan de hand zijn. Mensen die 6 à 7 uur slapen, kunnen bijvoorbeeld gemiddeld gezonder leven, omdat ze actief zijn, dan mensen die langer slapen, wat veroorzaakt kan zijn door inactiviteit door ziekte, ouderdom of werkloosheid.
Anders gezegd, als ik 8 uur ga slapen per nacht i.p.v. 6 à 7, en ik combineer dit met gezond eten en bewegen en actief en blij zijn enzo, dan is die 1,5 uur extra slaap echt geen reden dat ik korter zal gaan leven of eerder ziek wordt.

Het oorspronkelijke feit is waar, maar de gevolgtrekking is onwaar, suggestief, onvolledig en bij een argeloos publiek vatbaar voor misinterpretatie.

Mevrouw Margriet Sitskoorn moet dus beter nadenken voordat ze onderzoeken citeert! Of heeft ze een boodschap en moeten de mensen korter slapen en harder werken. Misschien bedoelt ze dat wel.

Maar ze zegt ook juiste dingen elders: schelden doet wel zeer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten